Stipendiater 2016
Vi gratulerar 2016 års Eric Sahlström-stipendiater; Selma French Bolstad och Anton Jönsson!
Selma French Bolstad
Selma French Bolstad är 20 år och kommer från Ås utanför Oslo. Hon började spela fiol och nyckelharpa i 5-årsåldern under handledning av Cajsa Ekstav, svensk spelman och vän till familjen. Selma fick som liten följa med på landskappleiker i Norge och spelmansstämmor i Sverige och hon har deltagit i olika spelkurser för barn och ungdomar, t ex vid Musik vid Siljan och på Strunkeveko. I 8-årsåldern började Selma i kulturskola och där lärde hon sig att spela klassik musik och hon spelade också i orkester. Det blev mindre och mindre nyckelharpa och mer och mer hardingfela med åren – det föll sig naturligt eftersom hennes pappa Tore Bolstad spelar just hardingfela och kommer från en spelmanssläkt i Valdres. Selma har också spelat mycket fiol med Aslak Brimi och sedan 2013 spelar hon i Gudbrandsdølenes spelmanslag i Oslo. Hösten 2015 påbörjade Selma sina studier i folkmusik på musikhögskolan i Oslo.
Inför sommarens spelkurs på Ekebyholms slott har hon beställt en ny nyckelharpa och hon ser verkligen fram emot återuppta nyckelharpsspelet igen. –Jeg gleder meg til å lære masse og møte spilleglade folk på Ekebyholm! Selma tycker om att utforska andra genre och bodde ett år i Malawi där hon fick möta den sydöst-afrikanska musiken. Hon gör också egna låtar och spelar i olika band, t ex Morgonrode och framträder ibland som solist.
Inför sommarens spelkurs på Ekebyholms slott har hon beställt en ny nyckelharpa och hon ser verkligen fram emot återuppta nyckelharpsspelet igen. –Jeg gleder meg til å lære masse og møte spilleglade folk på Ekebyholm! Selma tycker om att utforska andra genre och bodde ett år i Malawi där hon fick möta den sydöst-afrikanska musiken. Hon gör också egna låtar och spelar i olika band, t ex Morgonrode och framträder ibland som solist.
Anton Jönsson
Anton Jönsson är 19 år och kommer från Klörup, en liten by strax utanför Trelleborg i Skåne. Hösten 2014 när hans mormor bjöd in till födelsedagskalas fastnade han för folkmusiken. Där fanns spelmän som trakterade nyckelharpa, fiol och dragspel och spelade upp till dans. Där och då vaknade intresset! Anton lånade hem några CD-skivor av sin morfar och blev snart sugen på att försöka spela själv. Morfars nyckelharpa plockades fram från kökssoffan och numera är det full fart på spelandet. Anton har precis avslutat den ettåriga spelkursen på ESI, Eric Sahlström Institutet i Tobo. –Allt jag kan nu har jag lärt mig på ESI. Eftersom jag var ganska mycket nybörjare när jag kom till Tobo så har jag inte behövt ändra på något och jag har lärt mig massor. Anton ser nu fram emot att fortsätta förkovra sig i musiken och spelet med sin nyckelharpa. –Jag ser min tid på ESI som en språngbräda in i den svenska folkmusikvärlden.
Men det verkar inte bara vara spelet som lockar. Efter att ha tagit del av ett seminarium om hur man bygger en nyckelharpa på ESI kan intresset för instrumentet bli allt större. –Jag har alltid tyckt om träslöjd och att få kombinera det men nyckelharpsintresset skulle vara kul. Jag förstod under seminariet att det finns många detaljer som tillsammans skapar ett bra instrument. Det vore väldigt roligt och en spännande utmaning att få lära sig att bygga nyckelharpor. Nu ser Anton fram emot kursen på Ekebyholms slott. –Jag har hört från många håll att det är en bra kurs och det ska bli kul att få vara en del av den!
Men det verkar inte bara vara spelet som lockar. Efter att ha tagit del av ett seminarium om hur man bygger en nyckelharpa på ESI kan intresset för instrumentet bli allt större. –Jag har alltid tyckt om träslöjd och att få kombinera det men nyckelharpsintresset skulle vara kul. Jag förstod under seminariet att det finns många detaljer som tillsammans skapar ett bra instrument. Det vore väldigt roligt och en spännande utmaning att få lära sig att bygga nyckelharpor. Nu ser Anton fram emot kursen på Ekebyholms slott. –Jag har hört från många håll att det är en bra kurs och det ska bli kul att få vara en del av den!